Jak jezdit úsporně a udržitelně

Marek Tomíšek
V roce 2005 začaly mé první pokusy o úspornou jízdu a o rok později jsme s bratrancem Davidem, který byl v roli navigátora, poprvé stáli na startu soutěže Škoda Více o lektorovi »

Kurz již navštívilo 59 spokojených účastníků. Prohlédni si zpětnou vazbu ⇣
Poznámka k termínu
Součástí individuálního kurzu je kromě dvou hodin teorie shodné s kurzy pro více lidí také hodina praktického kurzu. Pro to doporučuji Vaše auto, aby rady, které Vám dám byly mířené cíleně na auto, se kterým jezdíte.
Zdá se vám, že dáváte hodně peněz za pohonné hmoty? Chtěli byste jezdit úsporněji aniž byste museli zpomalit? Zajímáte se o udržitelnost a udržitelnou mobilitu? Pokud ano, čtěte dále. Ukážu vám nejen jak snížit spotřebu o 20 až 30 %, i jak platit méně za servis auta. Průměrný řidič tak za rok ušetří až 10 tisíc korun. A nejenže nebudete muset zpomalit, ale budete v některých situacích i rychlejší!
Přes 15 let se věnuji úsporné jízdě. Během té doby jsme dosáhli několika výsledků pod 3 litry nafty nebo 4 litry benzínu na každých 100 kilometrů (S vozem Škoda Fabia 1,6 TDI 2,6 l/100 km, Z Prahy na Nordkapp na 2 nádrže nafty nebo 2,7 l/100 km s 10 let starou Octavií), přičemž nejlepšího, tedy vítězného výsledku jsme spolu s bratrancem Davidem dosáhli v soutěži Škoda EconomyRun 2017 se spotřebou 2,2 kg CNG na 100 kilometrů. Takových hodnot při běžných jízdách samozřejmě nedosahuji, ale mám vyzkoušené, že se dá jezdit se spotřebou až o třetinu nižší, než jakou má průměrný řidič. Toto nepíšu proto, abych se chlubil, ale že bych rád tyto zkušenosti předal i Vám, aby i další lidé mohli šetřit výdaje za palivo a zároveň životní prostředí.
Základní cena skupinového kurzu on-line není vyšší než cena za 10 litrů benzínu, takže se průměrnému řidiči (cca 15 tis. km ročně) vrátí přibližně za jeden týden, pokud začne aplikovat rady v něm obsažené. Kurzy pro menší skupinu (s možností individuálnějšího přístupu) pak nestojí více než 15 litrů benzínu.
I když je kurz zaměřený hlavně na úsporu paliva v běžném provozu, dva účastnící kurzu se zúčastnili soutěže Škoda EconomyRun 2018 na 5. a 8. místě. Oba při své premiéře na této soutěži v úsporné jízdě. V roce 2019 na stejné soutěži už jeden účastník vyhrál skupinu D a druhý vyhrál kategorii MEDIA. Hodí se tedy i pro ty z vás, kteří mají ambice se zúčastnit soutěže v úsporné jízdě.
Úsporná jízda nemusí být pomalá
Při extrémně úsporných jízdách samozřejmě jedeme i pomaleji, ale při běžných jízdách jezdím na horní hranici rychlostních limitů, a přesto úsporněji. Základem je totiž předvídavost a z toho vyplývající plynulá jízda, což jsou i zásady bezpečné jízdy. Ukážu Vám i situace, kdy budete rychlejší než "závodníci", kteří nepředvídají, jen jedou rychle. Naučím Vás, jak toho dosáhnout, a věřím, že brzy tyto návyky budete dělat automaticky jako já. Kromě paliva a životního prostředí tak ušetříte i za servis, například za brzdové destičky a pneumatiky.
Základy úsporné a ekologické jízdy
- plynulé rozjezdy
- práce s plynem (některé typy motorů potřebují k efektivitě více šlapat na plyn, jiné zase lehčí nohu)
- správné řazení - držení motoru v ideálních otáčkách daného motoru
- předvídání a včasná reakce, abyste co nejméně používali brzdy
- správná volba trasy
- využití pomocníků v podobě moderních technologií
- a spoustu dalších
Interaktivní forma kurzu
Nejedná se jen o přednášku z mé strany, kurz je založen na interakci s účastníky a vždy přizpůsoben tomu jakým autem a v jakém provozu jezdíte. Vždy postupně probíráme jednotlivé zásady úsporné jízdy a když se aplikace zásady liší u různých typů pohonu, vysvětlím všechny možnosti, které se týkají přítomných účastníků a společně o tom podiskutujeme. Chci mít jistotu nejen v tom, že účastníci budou vědět JAK zásadu aplikovat, ale teké PROČ to tak zrovna u jejich auta je. Právě tak můžeme společně dosáhnout nejlepších výsledků. Těším se na Vás v kurzu.
Víš, že Marek vede také tyto kurzy?
- Jak vybrat úsporné (a ekologické) auto - Individuální
- Jak snížit náklady na vozový park - Individuální
Další zajímavé kurzy

Vyjednávání

Jak na investování

Jak připravit kurz na Naučmese.cz

Jak vybrat úsporné (a ekologické) auto
Praha ,

Minimalismus: Zjednoduš si život
Nejoblíbenější kurzy tohoto týdne

Objevte Bitcoin (pro úplné začátečníky)
Brno ,

Osobní produktivita
Praha ,

Módní workshop; Sama sobě stylistkou
Praha ,

BRAND JE MRKEV: budování značek prakticky & účelně
Brno ,

Štípaná mozaika
Praha ,
Rozdíl je si o úsporné jízdě přečíst a pak si ji zkusit. Stačily dvě jízdy, aby člověk pochopil, že úsporně nejezdí, a jak na to. Kurz vám předá principy, další zlepšování už je individuální záležitostí. Domů po dálnici z Prahy jsem měl hned o 2 l/100 km nižší spotřebu (čas prakticky stejný) než při cestě do Prahy.
Velmi přínosný kurz. Je zcela jasné, že se investice navrátí záhy a dál se stonásobně vyplatí.
Považuji za velice přínosný.
Kurz se mi líbil. Online mi vyhovoval. V minulosti jsem se chystal na fyzický seminář, ale buď byl daleko anebo když byl v Plzni, tak se mi to nehodilo.
Hezky a detailně zpracovaný. Jsem rád, že nás zapojoval a ptal se nás na různé věci. Tím jsme se mohli nad tématem více zamyslet.
Marek je profík. Chtěl bych umět řídit auto takto úsporně. Já jsem oproti tomu začátečník, což zde vůbec nevadilo. Mohl jsem se na cokoliv zeptat. Dozvěděl jsem se např. spoustu věcí o vyhazování kvaltu, správném použití spojky atd.
Super. Splnil mé očekávání.
Velmi přínosný kurz, dozvěděl jsem spoustu nového, super, doporučuji.
Bylo to o to lepší, že jsme byli pouze tři - probíhalo to formou diskuze a všichni jsme měli naprosto dostačující prostor pro otázky, podněty a zkušenosti.
Kurz proběhl v příjemných prostorách v rozumný čas. Probíhal formou zajívavé diskuze. Kurz byl pěkně připravený a nečekal jsem, že to budou tak zajímavé dvě a půl hodiny. Spoustu věcí zná člověk z praxe, ale Marek umí pěkně podat i tipy a triky z ekozávodů i z praxe běžného života na silnici. Rozhodně doporučuji
Kurz byl velmi pěkně strukturovaný, myslím, že každému dal komplexní obrázek o tom jak jezdit úsporně. Hned po kurzu jsem si řadu z Markových postřehů vyzkoušel a snažím se je dodržovat.
Kurz obsahuje veškeré informace, které jsou potřeba pro nasměrování k dlouhodobé úspoře paliva, tak i dalších částí vozu, které se neustále opotřebovávají.
Je to fajn kurz pro každého, kdo má rád auta a zároveň by rád jezdil za rozumné peníze.
Asi tak 90 % informací pro mě nebylo novinkou. Ale těch zbývajících 10 % informací (to co jsem třeba nevěděl, nebo věděl špatně), plus celkové shrnutí mých dosavadních teoretických i praktických zkušeností a znalostí v jeden večer způsobilo to, že už z kurzu jsem domů dojel s o litr nižší spotřebou, než s jakou obvykle po městě jezdím. Teď je to týden od kurzu, mám na nádrž najeto 700 km se zbývajícím dojezdem asi 150 km. To je o 100 kilometrů větší dojezd, než je u mě zvykem. Což asi vypovídá za vše. :)
Takže za mě jedině doporučuji!
Kurz byl velmi pěkně připravený, některé tipy jsem věděl z účasti na akci zaměřené na úspornou jízdu, nicméně dozvěděl jsem se i novinky a různé tipy, které mi pomohou při ještě trochu úspornější jízdě. Před začátkem kurzu nám Marek poslal dotazník, ve kterém se každého účastníka zeptal na vůz, kterým jezdí a následně debatu směřoval k uvedeným vozům. S kurzem jsem velmi spokojen a mohu ho vřele doporučit.
Sama jsem nevěděla, co od kurzu mám očekávat, protože jsem ho dostala jako dárek. Ale můžu jedině doporučit. Dostala jsem spoustu užitečných informací, odbourala spoustu ustálených nepravd.
Spoustu tipů teoretických a ještě více praktických. Přestože jsem už před kurzem měl o úsporné jízdě dobré povědomí, z kuzru jsem si odnesl spoustu tipů teoretických i praktických. Jednoznačně doporučuji.
O uspornou jízdu se zajímám hodně dlouho,četl jsem knížku Jezdíme ekonomicky,od pana Horníčka.Přečetl jsem si spousty článku na netu.Ale až po vzájemné diskuzi s Markem ,jsem si některé věci vyjasnil.Cením si,že Marek kurz uspořádal a přijel za námi do Hradce Králové i když jsme byli jen dva učastníci.
Pro člověka, který touží po úspoře a není dosud nikterak poučen přinese postupná aplikace získaných poznatků v praxi největší ekonomický přínos. Počáteční pokles spotřeby odhaduji dle sebe (aplikovat poznatky jsem začal už cca 3 měsíce před samotným kurzem z načtených informací z knížky p. Horníčka a z netu) až 30% a to s autem, které je úsporné samo o sobě. U neúsporného auta ten přínos bude ještě větší. U řidiče, který už zkušenosti s úspornou jízdou má, dojde k výraznému eliminování zažitých, tradovaných a rozšířených polopravd a nesmyslů. Lektor je dokáže velmi dobře osvětlit na mnohých srovnáních a zasadit do reálu hlavně z pozice vozu, kterým konkrétní řidič jezdí. Jinak řečeno, co platí pro maloobsahový atmosférický benzín, to už neplatí pro TDi s vysokým kroutícím momentem, či potažmo pro turbomotory (i benzínové včetně plynu) obecně!!!
Rozčarování mimo kurz bylo získání informací o ŠkodaEconomyRun, kdy na cca 300km trati tohoto "závodu" jedete převážně trasu, jako když se přibližujete k páteřním komunikacím (dálnice, silnice pro motorová voz. a hlavní tahy silnic I.tř), či z nich sjíždíte a tudíž to neodpovídá skutečnosti. V běžném případě by více jak 80% z takto dlouhé trasy bylo odjeto na těch páteřních komunikacích. V reálu to znamená, že trasy té soutěže a požadovaná průměrné rychlost vyhovují malolitrážnímu atmosférickému benzínu (auta určená do městského provozu) a přitom na trasy už od 50km výše jsou obecně vhodná úplně jiná vozidla. Dalším šokem z této soutěže je používání vypínání motoru za jízdy, což je běžnému provozu na hony vzdálené. Lektor správně z praxe podotknul, že ve Finsku je to při obdobných soutěžích zakázané, ale vzhledem k tomu, že se to vlastně nedá jednoduše kontrolovat, tak by tento zákaz v ČR spousta účastníků porušovala a doplatili by na něj jen ti poctiví.
Ze začátku jsem byl skeptický, jaká klišé a všeobecná moudra zazní, avšak ve finále jsem byl velmi překvapen. Často záleží na malých aspektech, které mohou vést k výraznému snížení spotřeby. Lektor dokonce zbořil několik mýtů, které podložil svoji dlouholetou zkušeností a praxí. Kurz se mi líbil, lektor je super a doporučil bych ho všem řidičům. Na závěr dodám, že tento kurz není jen pro šetřílky, kteří hledí na každý decilitr paliva, ale i pro řidiče, kteří chtějí jezdit efektivně apod.
Marek se snaží kurz co nejvíce přizpůsobit svým účastníkům, takže si od nás dopředu zjistil, čím a jak jezdíme. Díky tomu nám potom předával velmi relevantní informace ke konkrétním typům aut i stylu jízdy. U spousty tipů, které Marek předával, jsem si říkal, že se to dá přece logicky odvodit, ale mě osobně to všechno do sebe zapadlo až díky Markovu kurzu a jeho ucelenému pohledu na problematiku úsporné jízdy :) Rozhodně doporučuji, pokud chcete začít jezdit úsporněji a zároveň šetrněji k životnímu prostředí.
užitečný, nelituji
Kurz mi přinesl přesně to co jsem očekával. Věcné rady k jízdě samotné. Těším se, až se v těchto technikách zlepším. Díky
Než číst učebnice o úsporných jízdách, tak doporučuji navštívit Markův kurz, kde se za dvě hodiny dozvíte vše nejdůležitější v kostce. Tipy, mýty, praktické příklady a zkušenosti doplnila prima diskuze s ostatními účastníky kurzu.
Nejvíc oceňuji, že si od nás Marek dopředu zjistil, jak a čím jezdíme a tomu kurz přizpůsobil. Většinu informací a užitečných tipů potom podával právě s ohledem na typy aut, se kterými účastníci kurzu jezdí.
Některé informace mě překvapily, některé jsou asi všeobecně známé. Ale celkově si myslím, že kurz přinese zajímavé informace všem, kteří chtějí něco udělat nejen se spotřebou během jízdy, ale i s dopadem svých jízd na životní prostředí.
Kurz se mi líbil. Byl zaměřený hodně prakticky.
5 hvězdiček, velká část populace jezdí, ale jen málo jedinců to skutečně umí a je schopno své zkušenosti předat dál. Za mě super.
Odpovídáš či reaguješ na tento komentář:
Dobrý den,
Zrušit odpovědět na tento komentář Odpovědětměli bychom zájem o online kurz úsporná jízda. Prosím, jaké jsou možnosti si tento kurz zakoupit? Děkuji,
Jana Kandusová
Dobrý den,
Zrušit odpovědět na tento komentář Odpovědětdozví se člověk něco víc než je obecně známe nebo třeba zde napsané? https://www.agrotec.cz/deset-zpusobu-jak-snizit-spotrebu-auta
@Tomáš Rygl Dobrý den, tyto tipy (na rozdíl od mnohých jiných různě na internetu) jsou správné, skoro mám pocit, že autor byl na mém kurzu. Ale určitě se v kurzu dozvíte víc, protože jdu více do hloubky. A rozebírám i rozdíly v přístupu k různým druhům pohonu a typům motoru podle toho, jakými auty účastníci kurzu jezdí. Toto jsou obecné rady, které platí takřka na jakékoli auto.
Zrušit odpovědět na tento komentář Odpovědět